· 

Mindset: 'ik ben niet creatief.'

Op mijn Facebook lees ik best regelmatig de reactie 'ik ben niet creatief,' of 'ik ben niet creatief genoeg.' Dit komt dan niet van de mensen die al fan zijn van mijn pagina, maar van iemand die toevallig mijn post leest. Ik snap dat je niet geïnteresseerd ben in de workshop of het product dat ik op dat moment aanbied, maar ik zou graag willen afrekenen met de misvatting dat je creatief (of niet creatief) geboren word. Iedereen is namelijk creatief. 

 

Ik ben er 100% van overtuigd dat je elke skill waarvan je zou willen dat je er goed in was, kunt leren. Ik heb bijvoorbeeld jarenlang volgehouden dat ik niet van structuur houd, omdat ik gewoon geen planner ben. Tot iemand me anders deed inzien dat plannen overzicht geeft over de dag of over de week en dat ik daadwerkelijk gelukkiger van werd. Zo werd ik toch een planner! 

"Jouw innerlijke kritische stem vertelt je dat je hier beter niet aan kunt beginnen."

Stel je het volgende eens voor: een klein kind met een kleurkrijtje of verf.  Het kind pakt de verf, kijkt ernaar, legt het terug en mompelt: 'ik ben niet creatief genoeg.' Hahahaha, nee. Dat gebeurt niet. Het kind gaat verven, of tekenen met het kleurkrijtje. Ongeacht wat een ander ervan vindt. Ongeacht of hij of zij zelf tevreden is over het resultaat. Al naar gelang je ouder wordt ontwikkelt jouw kritische blik op jezelf zich ook. Jouw innerlijke kritische stem vertelt je dat je hier beter niet aan kunt beginnen, want je kunt het toch niet. En dat vertaal je wellicht in 'ik ben niet creatief genoeg.' 

Ik geloof persoonlijk niet zo in talenten als in meervoud. Ik geloof eigenlijk ook niet dat iedereen talent heeft. Ireen Wüst heeft een schaatstalent. Ik heb zo'n soort talent niet. Ik heb dingen geleerd door er keihard voor te werken. Ik heb geleerd hoe ik les moet geven door honderden keren te oefenen. Door te falen. Door te reflecteren en door de wil het nog beter te doen (deze drang heb ik na 15 jaar lesgeven nog steeds). Ik heb ook de drang om mensen vooruit te helpen met handletteren. Daar werk ik keihard voor, ik zorg dat ik weet welke materialen goed zijn en welke niet. Ik test alle technieken, zodat ik weet welke ik wel en niet moet adviseren. Ik werk aan mijn eigen skills. Elke dag. Dat heeft -in mijn ogen- niets te maken met aanleg, maar met hard werken. 

"Als je hard werkt kun je alles leren."

Waar ik wel in geloof is dat je expert bent als je iets 10.000 uur hebt gedaan. Ik geloof ook echt dat als je met hard werken en doorzettingsvermogen alles kunt leren. Misschien niet in een jaar, misschien niet in 5 jaar, maar als ik het over 10 jaar is het ook leuk toch? Als ik iets niet wil, dan moet ik van mezelf zeggen dat ik het niet wil. Ik zou kunnen zeggen dat ik niet meer kan doen aan een hardloopevenement, omdat ik daar niet voor gemaakt ben. Ik ben hypermobiel, dus het zou echt niet makkelijk voor me zijn, maar ik als echt wil en er de tijd voor neem (een jaar bijvoorbeeld) dan zou het echt wel lukken. Ik wil het alleen niet. 

Een mooi voorbeeld vond ik een vrouw die deelnam aan één van mijn workshops, ze wilde het kalligrafieschrift graag leren. (kalligrafieletters schrijven met een fineliner). Uiteindelijk maakte ze iets totaal anders, een vrij strak ontwerp. Het was een tof werkstuk! 'Dit is nu eenmaal mijn stijl, denk ik.' zei ze toen. En dat is prima! 

Ik zou iedereen willen aanmoedigen om beslissingen te nemen en daar ook achter te gaan staan. Het is zo bevrijdend om te zeggen dat je ergens niet van houd of dat je niet wil. Het maakt voor mij ook dat ik meer geniet van de dingen die ik wel wil doen! 

Reactie schrijven

Commentaren: 0