· 

6 handlettering fouten die iedereen maakt!

1. de schaduw aan de verkeerde kant tekenen

ARGH! Eén van de ergste fouten, want ik zie het pas als mijn werk helemaal klaar is. En ik vind dat zo ontzettend stom! De beste manier om zeker te weten dat jouw schaduwen op de goede plek zitten is er even een alfabetje naast leggen met schaduw. Dat hoeft natuurlijk niet hetzelfde lettertype te zijn, maar je kunt wel even checken waar de schaduw moet komen. Werk met potlood en controleer je werk goed voor je het gaat invullen met fineliner, dan weet je zeker dat je goed zit! 

2. Gummen voor de inkt droog is

Oh mèn! Dit is echt een drama. Al gaan gummen omdat je niet meer kunt wachten, dit is ons allemaal wel eens overkomen toch? Gelukkig kan het wel opbrengen om te wachten, maar soms gebruik ik nieuw papier en dat kan de droogtijd van de inkt beïnvloeden. Hier kun je echt niets tegen doen, behalve wachten. 

3. Het papier is te smal of het woord te breed

Súper irritant! Je hebt al een paar mooie letters op papier staan en dan blijkt dat je tekst niet op het papier past. Je moet in elk geval niet gaan proppen, als je de laatste letter(s) smaller maakt, dan blijf je dat zien. Het enige dat je kunt doen is gummen en opnieuw beginnen. Om dit te voorkomen kun je de tekst goed uitmeten. Meet het papier, bepaal het middel en lijn je woord goed uit. Ik ben hier soms te lui voor en dat gaat het snel mis. 

4. De verkeerde lijn verdikken

Wanneer je lijnen gaat verdikken met een dun/dik effect dan verdik je de lijnen die je naar beneden tekent. Het is hiervoor wel belangrijk dat je weet welke lijnen dat zijn. Het zijn helpen om een woord eerst te schrijven, zodat je weet welke lijnen van nature naar beneden geschreven worden. Als je eenmaal weet hoe je deze fout voorkomt, dan maak je 'm niet zo snel, maar ik zie het wel soms bij anderen en dat is zo zonde! 

5. Uitschieten

Nog zo'n drama! Heb je alle lijnen overgetrokken met een fineliner, schiet je uit bij het inkleuren of verdikken! Ook dan zit er niets anders op dan opnieuw beginnen. Ik wil bij het verdikken van kalligrafie letters nog wel eens snel, snel zijn en dan gebruik ik een dikke stift. De aanzet is dan vaak net even te hoog of ik stop te laat, waardoor ik het niet meer netjes weggewerkt krijg. Hoe voorkom je deze fout? Heel simpel, het jezelf niet te makkelijk willen maken of er ok mee zijn dat je werk niet zo netjes is. Dit laatste pas ik vooral in mijn traveljournal toe. Ik heb dan vaak niet de tijd (of een tafel om mijn werk op te leggen), om netjes te werken. 

Reactie schrijven

Commentaren: 3
  • #1

    Woutera en Nienke (woensdag, 06 februari 2019 14:09)

    Wij vinden dat het allemaal klopt en erg vervelend is.

  • #2

    Ejiram (dinsdag, 30 april 2019 13:14)

    Het klopt helemaal (spreek uit ervaring!) ik vond het erg goed!!�����

  • #3

    . (donderdag, 22 augustus 2019 13:14)

    Het zijn er maar 5 en geen 6