· 

Shiny handlettering!

Sparkle and shine! Handletten (of brushletteren) in shiny kleuren is de bom. Goud, zilver en glitters zijn allang niet meer alleen voor de feestdagen. Ik laat je drie technieken zien waarmee je een super shiny effect krijgt! 

1. stift en gelpen

Het makkelijkste is natuurlijk een metallic pen op zwart papier. In dit voorbeeld heb ik een gouden stift van Sostrene Grene gebruikt en een gelpen van paper-mate. Het zwarte papier is van een Papicolor handlettering blok. 

 

Vergelijkbare stiften shop je bijvoorbeeld hier

2. letterfolie

Met een speciale lijmstift kun je folie aanbrengen precies daar waar jij het wil! Je kunt dus gerust de letters eerst met potlood op je papier zetten, dan met de lijmstift erover -even laten drogen- en de folie erover! Ik moet de laatste twee stapjes wel een aantal keer herhalen en het resultaat is nog steeds niet super dekkend, maar het heeft wel een leuk crafty effect. Deze techniek wordt ook wel 'cold foiling' genoemd. 

 

Ik kocht mijn lijmstift en de folie hier 

3. embossing

Emossing vind ik echt te gek! Je heb hiervoor ook een lijmstift nodig, speciale poeder en een heating tool (het lukt niet met een gewone föhn). Je kunt je letter eerst met potlood tekenen, ga er dan overheen met de lijmstift. Vervolgens strooi je het poeder erover. Ik zorg dat ik een A4 vel papier eronder heb met een vouw in het midden. Het overtollige poeder schud ik eraf en via de vouw in het papier krijg ik alles weer netjes in mijn potje. 

Als laatste ga je met de heating tool over de letters, it's like magic! Het poeder veranderd in een soort laagje. 

 

Ik kocht mijn poeder en lijmstift hier en mijn heating tool hier

4. Verf!

Er bestaan een aantal mooie merken die kwalitatief goede verf in metallic kleuren op de markt hebben gebracht. Je kunt bijvoorbeeld inkt mengen met gouache en water, maar makkelijker vind ik de verf van Kuretake of Finetec. Ik vind persoonlijk Fintec het allermooiste merk. Je kunt hiermee brushletteren, kalligraferen of mengen met waterverf of ecoline. Als je wil zien hoe ik dat meng, check dan deze blogpost

 

Finetec koop je bijvoorbeeld bij Splendith.nl in heel veel verschillende kleurtjes! Mijn favo kleuren zijn warm goud en brons. 

 

Ik hoop dat je een keuze kunt maken uit al deze opties om shiny handlettering te proberen! Ken jij nog een andere techniek? Laat me dat even weten door te reageren op dit artikel! 

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Ilonca (zondag, 08 oktober 2017 10:10)

    Welke lijmstift heb je voor embossing gebruikt? Ik heb ze van ZIG maar ik ben niet blij met het resultaat, blijft slecht zitten.

  • #2

    Maaike Lauret (zondag, 08 oktober 2017 13:40)

    Ik heb een duo pen van versamark, maar de punt slijt heel erg snel :-(