· 

Watercolor: alles over mijn palet

De meeste vragen die ik krijg over waterverf gaan over kleuren. Hoe kies je kleuren? Een begrijpelijke vraag, ik denk zo ongeveer elke dag na over mijn kleuren. Welke kleur zal ik nog gaan toevoegen aan mijn palet? Ik heb in de ruim twee jaar dat ik bezig ben met waterverf mijn eigen basis palet samengesteld. Hoe ik dat heb gedaan? Ik heb uren en uren, misschien wel dagen en dagen naar online lessen gekeken. En hoewel ik echt wel weet welke materialen ik nodig heb, ik sla nooit de uitleg over materialen over. Ik wil altijd graag zien welke kleuren iemand anders gebruikt. Ik ga je proberen uit te leggen hoe ik werk en wat mijn basis kleuren zijn. Wellicht wil je beginnen en spreken de kleuren die ik gebruik jou aan. Dan kun je mijn palet namaken. Heb jij een heel andere stijl en houd je niet van mijn kleuren, ga dan op zoek naar het palet dat bij jou past. Ik ga je proberen uit te leggen hoe je dat kunt doen. 

Voor ik je ga uitleggen hoe mijn basis palet eruit ziet, over de merken van de verf kun je hier meer lezen. Ik leg in dat artikel uit welke merken ik heb geprobeerd en wat mijn keuze is. Toen ik -ruim twee jaar gelden- begon met waterverf had ik een standaard palet met twaalf kleuren. Ik zou je persoonlijk niet aanraden om zo'n palet te kopen, want er zitten kleuren in die je niet tot weinig zult gebruiken en er zitten kleuren in die niet zo lekker mengen. Ik meng mijn kleuren heel veel, zodat ik niet van elke kleur een tube hoe te kopen. Maar ook zodat ik de kleuren zelf kan aanpassen. Als ik een paarse kleur wil die iets meer neigt naar roze, dan kan dat gewoon. Je kunt verf kopen in napjes en tubes. Ik koop altijd tubes, omdat ik sommige kleuren veel meer gebruik dan anderen. Ik doe je verf in een napje en laat het drogen. Soms is een napje binnen twee weken al leeg en dan kan ik het bijvullen. Is mijn tube dan leeg? Ik hoef niet meteen naar de winkel te rennen, want mijn napje heb ik net gevuld. Ik vind dat handig. Als jij dit ook wil doen is het handig om te weten dat het ongeveer 24-48 duurt voor een napje droog is. Afhankelijk van hoeveel verf jij hebt bijgevuld. Als ik 's avonds bijvul, dan kan ik de volgende avond mijn palet gewoon weer gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld onlangs het 'Pastel dreams' palet gekocht van Prima, daar vind ik een paar kleuren van erg mooi, maar sommige kleuren had ik al en een paar andere kleuren gebruik ik helemaal niet. Eigenlijk zonde dus. 

Ik zou je dus niet aanraden om een standaard palet te kopen, tenzij je echt een beginner bent en geen idee hebt waar je moet beginnen. Je kunt ook een leeg palet kopen en dit vullen met de kleuren die ik je adviseer, die keuze is aan jou! 

 

De basiskleuren in mijn palet zijn als volgt:

  1. Roze. Deze kleur is heel belangrijk en mijn meest gebruikte kleur, ik meng er namelijk heel veel mee. De juiste tinten roze zijn permanent rose, opera roze of quinacridonerose. Ik meng roze met blauw om paarstinten te krijgen en met geel om oranje te krijgen. Waarom gebruik ik dan geen rood? Het is me nog nooit gelukt om een mooie paars te mengen met rood, terwijl het met roze altijd lukt. Rood is een lastige kleur, ik heb het niet in mijn palet. Als ik iets rood wil maken dan meng ik roze met Burnt Sienna. 
  2. Blauw. Ik heb Pruissian Blue en Ultramarine Blue, maar ik gebruik Pruissian Blue het meeste. Met roze mengt dit een mooie kleur paars, maar ik meng het ook met groen om daar weer variatie mee te krijgen. 
  3. Groen. Ik heb Sap green en Hookers green deep. Beiden zijn mooie kleuren, maar ik meng ook veel met Burnt Sienna en Peynes Grey om variatie in mijn groentinten te krijgen. Ik heb sinds kort ook olijfgroen in mijn palet, maar dat is geen must. 
  4. Peynes Grey. Dit is op zichzelf een prachtige kleur. Het is niet echt grijs, want daarvoor meng je gewoon Ultramarine Blue met Burnt Sienna. Peynes Grey heeft een paarsige ondertoon en mengt heel mooi met roze. Het is ook een fijne tint om andere kleuren donkerder te maken. 
  5. Burnt Sienna. Deze meng ik met roze om rood te maken en met groen om de groene kleuren iets minder fel te maken. Het is op zichzelf een mooie kleur bruin. Een fijne tint voor de herfst ook. 
  6. Geel. Ik heb heel lang alleen met een diepe geel gewerkt, een soort Azeogeel donker (Cadmium Yellow van Winsor & Newton). Inmiddels heb ik ook een lichtere tint geel erbij, Permanent citroengeel

Nog even samengevat, mijn basispalet is dus als volgt: Peynes Grey, Pruissian Blue, Hookers green deep, Sap green, Burnt Sienna, Quinacridonerose, Azeogeel donker. 

 

Aanvullende kleuren in mijn palet: Ultramarijn, Gele oker, Engels Rood, Permanent citroengeel en ik heb nog een licht paarse kleur (lila) van het merk Holbein. Ik wil nog graag een donkere kleur bruin, Burnt Omber of Van Dijk bruin

Nog even wat laatste tips: de online (gratis) cursus van Black chalk collective, Palletiquette is een aanrader! Je moet je even inschrijven en wachten tot deze weer opent, maar het is echt een gouden tip. Door Palletiquette ben ik echt zeker geworden over mijn kleuren, jij kunt daarmee wellicht jouw kleuren ontdekken. Het is belangrijk dat je goed andere kleuren kunt mengen met de kleuren in jouw palet, zodat je eigenlijk over een eindeloos kleurenspectrum beschikt. Online lessen kijk ik vooral op skillshare. Je kunt je eerst aanmelden voor een gratis proefperiode, daarna kost het 10 dollar per maand. Ik ben al een hele tijd lid, omdat er nog genoeg is om naar te kijken en leren. 

 

Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk was en dat jij aan de slag kunt met jouw eigen kleuren! Laat je het weten als je nog vragen hebt? 

 

De links in dit artikel zijn affiliatie links, dit betekent dat ik een kleine vergoeding krijg als jij dit artikel koopt. Dankjewel daarvoor! 

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Miriam de bruin (woensdag, 01 mei 2019 09:13)

    Hallo Maaike,
    Allereerst complimenten voor de cursussen die ik inmiddels heb aangeschaft of gratis gekregen. Informatie omtrent werkmaterialen is ook heel duidelijk. Heb alleen vraagje over het pallet waar je de verftubes in doet om napjes te maken. Op de website waar jij naar toe verwijst voor aanschaf staan er 2. De c10845 (30x13) en de c10846 (10x20). Welke heb jij?
    Groet Miriam de Bruin

  • #2

    Petra de Jong (maandag, 13 april 2020 16:40)

    Hoi Maaike,
    De link naar Palletiquette werkt niet meer, helaas.
    Groetjes, Petra.