·

Review: The joy of watercolor

Onlangs is er een tof nieuw boek over watercolor uitgekomen: The joy of watercolor van Emma Block. Ik volg haar al een tijdje op instagram en hoewel haar stijl helemaal niet lijkt op de mijne vind ik haar illustraties supertof. Ik moest dit boek natuurlijk wel kopen, want hoewel er heel veel toffe watercolor illustratoren op instragram zitten, er zijn nog niet zo heel veel toffe watercolor boeken. De meeste boeken zijn wat ouderwets. Dit boek is zeker niet ouderwets, juist heel hip! Emma heeft een leuk boek gemaakt met allerlei onderwerpen en laat stap voor stap zien hoe jij die ook kunt maken.

Er zijn een aantal categorieën in het boek, zoals 'florals' (yay!!), maar ook dieren, eten en huizen. Alles ziet er tof uit om te maken, het is echt van nu. Wat ook heel fijn is dat er per categorie ook niveaus zijn. Er is beginnen, gevorderd en expert. Als jij nog niet iets geschilderd hebt, dan kun jij met dit boek ook een werkstuk maken, het is duidelijk uitgelegd en in stapjes gefotografeerd. Ik vind het wel tof dat er ook iets meer uitdagende projecten inzitten. Voor ik ga schilderen vind ik het altijd fijn om even op te warmen en in dit boek kan ik genoeg inspiratie vinden om iets op papier te zetten. Er staat veel tekst in het boek, ik heb eerlijk gezegd nog niet veel daarvan gelezen. Emma begint bij de basis en legt je uit welke materialen je nodig hebt en hoe je een tekening op kunt bouwen. Hoewel haar stijl heel los is, werkt ze wel met laagjes. Mooi om te zien en heel leerzaam! Ze heeft bij ieder project een een palet met kleuren toegevoegd, dus je hoeft eigenlijk niet meer zelf na te denken. Voor mij is dat natuurlijk geen uitdaging, maar het kan wel lekker zijn om zonder nadenken even wat verf op papier te krijgen. Watercolor is net als lettering een heerlijke manier om even te ontspannen en dat gaat je met dit boek zeker lukken. Ik kreeg ook de vraag of je met dit boek de basis onder de knie kunt krijgen. Ik denk dat je wel een basis hebt met dit boek, maar alle oefeningen zijn in de stijl van Emma. Ik denk dat je voor een stevige basis meerdere stijlen moet uitproberen, zodat je echt op je techniek kunt gaan vertrouwen. Plus, je kunt natuurlijk geen persoonlijke vragen stellen aan een boek, dus een workshop is dan wellicht ook een goed idee.

Je kunt dit boek hier kopen voor €16,99. Geen geld voor zo'n leuk boek toch?

Als je een heel geduldig persoon bent kun je dit boek natuurlijk op je verlanglijstje voor de feestdagen zetten. Een perfect cadeau voor een creatieveling!

(de link is een affiliate link, als jij mijn link gebruikt om te shoppen, dan ontvang ik een klein bedrag. Thank you!)