· 

Watercolor; aquarelverf review

Welke verf moet ik kopen? Ik weet inmiddels mijn weg in watercolor land, maar ik heb lange tijd allerlei soorten verf geprobeerd en mijn favorieten gekozen. Nog steeds koop ik af en toe iets nieuws om te proberen hoor, maar ik ga je vertellen wat ik inmiddels heb geleerd zodat jij er je voordeel mee kunt doen. Kleine disclaimer: ik heb niet alle merken getest. Ik vind bijvoorbeeld de verf van Daniel Smith en ook Schminke er prachtig uitzien, maar ik heb het niet. Ook Gansai Tambi heb ik niet, omdat ik liever niet met paletten werk. Het is dus niet een supercomplet overzicht van alle merken, maar van mijn favorieten. 

1. Van Gogh

Van Gogh waterverf is mijn favoriet, omdat het goede verf is en het is betaalbaar. Ik vind de prijs gewoon belangrijk. Misschien ben ik een knieperige Hollander, maar als ik vijf tubes verf moet afrekenen, dan vind ik het fijn dat ik kwaliteit krijg, maar ook niet de hoofdprijs moet betalen. 

 

De verf is gewoon goed, ik zie geen grote verschillen met andere (lees: duurdere) merken. De kleur is lichtecht, dus als je een werkstuk aan de muur hangt, dan blijft de kleur goed. Het enige nadeel is dat het aantal kleuren beperkt is, duurdere merken hebben veel meer kleuren om uit te kiezen. Maar, Royal Thalens is bezig dit assortiment uit te breiden met een flink aantal kleuren, dus dit argument telt eigenlijk niet. 

 

Een tube van 10 ml kost rond de €3,50 (let op aanbiedingen!)

2. Winsor & Newton Cotman

Dit is de budget lijn van Winsor & Newton. Ik vind het geen fijne verf. Ik gebruik alleen de cadmium yellow veel, maar de rood die ik heb en ook de kleuren blauw zijn heel korrelig. Er zijn mensen die dat mooi vinden bij verf, ik vind het niet mooi. De kleuren mengen ook niet lekker met andere kleuren, met cadmium yellow als uitzondering dan. Die tube maak ik gewoon helemaal leeg. 

 

Een tube van 21 ml kost €6,95

3. Winsor & Newton professional

Deze verf is wel fijn, en er zijn erg veel kleuren om uit te kiezen. 

Het verschil met de Van Gogh verf is dat deze verf iets steviger uit de tube komt, Van Gogh verf is iets vloeibaarder. Het is bij waterverf echter altijd nodig om water toe te voegen, dus als ik eenmaal aan het schilderen ben, merk ik geen verschil. 

 

De tubes zijn veel kleiner en duurder. Ik vind deze verf niet beter in kwaliteit, dus ik koop ze niet meer. Tenzij ik een kleur nodig heb die Van Gogh niet heeft, dan is dit merk een goede tweede keus. 

 

Een tube van 5 ml koop je vanaf €5,95

5. Prima Watercolor

Prima is denk ik het meest gehypte merk op instagram. Ik wilde het zelf ook graag hebben, ik ben zo makkelijk te beïnvloeden. Sinds een aantal weken wordt het ook in Nederland verkocht en ik ging voor pastel dreams. Het is een palet, je kunt geen lossen kleuren kopen en ook geen tubes. 

 

Ik vind het prima verf, maar de lichte kleuren bevatten wel veel opvulmateriaal. Waarschijnlijk ook om de kleuren licht te maken. Ik heb een beetje hetzelfde gevoel als ik mijn reguliere kleuren meng met witte gouche, dan wordt de kleur ook pastel, maar het verliest ook het vloeibare van waterverf. Ik heb begrepen dat de meer donkere kleuren van prima dit niet hebben. Ik vind zelfs het classic pallet van Prima er mooi uit zien. 

 

Een palet kost €29,95, let op: de napjes zijn klein! 

6. Holbein

Deze verf bestelde ik als extra en deze kwaliteit vond ik wel verassend! De verf is gemaakt zonder dierlijke bijproducten (fijn!) en de kleuren zijn enorm helder! Ik heb toevallig Pruissian Blue van Holbein en van Van Gogh, dus ik laat hieronder even een test zien. Je ziet amper verschil. Ik merk een klein beetje dat Holbein betere kwaliteit is, bijvoorbeeld bij het mengen van kleuren, maar ik denk niet dat dit kleine beetje een enorm verschil gaat maken bij mijn eindresultaat. 

Conclusie

Je merkt dat mijn voorkeur duidelijk uitgaat naar Van Gogh en ik ben dan ook heel benieuwd welke nieuwe kleuren erbij zullen komen. Als je kijk naar het totaalpakket van papier, waterverf en materialen dan gaat je eindresultaat niet heel erg omhoog van dure verf, wel van beter (duurder) papier. Daar kun je hier meer over lezen. Ook de juiste penselen helpen je hierbij. Over mijn kleurkeuzes en hoe ik mijn verf gebruik kun je hier meer lezen. 

 

Van Gogh verf en Winsor & Newton kun je kopen bij de Kwast, bij Busch & vd Worp (mijn lokale kunstenaarswinkel!) en wellicht ook nog bij andere online shops. Prima en Holbein kocht ik bij Splendith.nl. 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Kirsten (zondag, 23 december 2018 21:57)

    Fijn, zo'n review, dank!!!!!