·

Review: Maak je eigen botanische prints

Dit boek schreeuwt mijn naam! Ik bedoel: botanicals en watercolor? Ik was dan ook super excited toen het boek op mijn deurmat viel. Het boek is geschreven door Nikki Strange en is geschikt voor beginners, maar ook als je -zoals ik- al vaker geschilderd hebt met aquarel dan is dit boek heel geschikt voor jou.

Ik zal je eerlijk zeggen, de stijl van Nikki spreekt me niet meteen aan. Ik vind haar ontwerpen super creatief, maar de afwerking is erg rommelig. Nu kan rommelig super tof zijn in combinatie met aquarel, maar in sommige ontwerpen in dit boek vind ik het niet mooi. Het heeft me echter wel uitgedaagd om anders dan anders te gaan schilderen. Ik vind het wel tof als je de eigenschappen van aquarel terug kunt zien in een illustratie. Dus druppels water en veel nat-in-nat zonder te blenden.

Ik besloot aan de slag te gaan met de Begonia Maculata, deze heb ik zelf ook in huis staan. Wat ik echt super vind is dat je de tekeningen van Nikkie kunt downloaden en printen, zodat je ze kunt overtrekken op waterverfpapier. Dit maakt alle projecten heel toegankelijk, ook als je tekenen lastig vind. Ik heb mijn ontwerp wel zelf getekend, maar ik vind dit wel lastig. De truc is om veel details weg te laten en alleen te tekenen wat de plant herkenbaar maakt. De valkuil is om teveel details te tekenen, waardoor het ontwerp zijn speelsheid verliest. Ik vind dat Nikki hierin goed slaagt met dit boek. Hoewel de Begonia Maculata op mijn vensterbank er anders uitziet, veel meer blaadjes, is de illustratie meteen herkenbaar als deze plant. Als je een realistische weergave wil, kun je ook een foto nemen, toch?

Wat ik ook fijn vind is dat er bij de beschrijving een kleuroverzicht staat plus de kleuren die je met elkaar moet mengen. Nu kan ik dat wel zelf bedenken, maar ik vind het interessant om te zien welke kleur Nikki kiest. Ik had voor een andere kleur gekozen denk ik, maar ik vind het blauwige groen mooi! Vervolgens staan er een aantal stap voor stap foto's met de hand van Nikki en een penseel erbij. Dit voegt niet zoveel toe. Een stap voor stap overzicht met tussenresultaten vind ik handiger (zoals in the joy of watercolor). Ik kan wel in de beschrijving lezen wat de bedoeling is en het is voor de verandering wel fijn dat het een Nederlandstalig boek is. Dit gaat allemaal prima en is goed te volgen.

Ik vind het eindresultaat echt tof geworden. Het is erg speels. Ik voelde me uitgedaagd om het iets anders dan 'normaal' te doen en dat is altijd goed. Ik weet zeker dat je hier als beginnen ook goed mee aan de slag kunt. Er staan een flink aantal projecten in het boek. Wat ik ook nog opvallend vind en de moeite waard om te vertellen: Nikki werkt ook graag met 'inkt.' De vertaling had denk ik vloeibare waterverf moeten zijn. Ik werk eigenlijk nooit met vloeibare waterverf, omdat de kleuren zo heftig zijn, maar Nikki laat in dit boek zijn dat het echt wel de moeite waard kan zijn om er toch eens mee te experimenteren.

Conclusie: ik vind het een leuk boek en zeker de moeite waard! Geschikt voor meerdere niveaus. Tenzij je professioneel plantenschilderaar bent, is er zeker inspiratie te vinden in dit boek. Een klein nadeel vind ik de rommelige stijl, al helpt dit me wel buiten mijn comfortzone te werken.

Je koopt dit boek voor €15,99 hier en wat ook zo fijn is aan een Nederlandstalig boek is dat je het na bestellen de volgende dag al op je deurmat hebt!

Disclaimer: de link naar bol.com is een affiliate link. Het boek heb ik gekregen voor de review.