· 

Kun je aquarelpapier recyclen door papier te scheppen?

Ik vind handgeschept papier zo mooi. Het ziet er zo ambachtelijk en authentiek uit. Papier van goede kwaliteit is doorgaans altijd handgeschept, maar de randjes zijn dan glad gesneden zodat de papieren samen een blok kunnen vormen. Een goede aquarel is juist nog mooier als de randjes gerafeld zijn en het papier hier en daar gevouwen is, waardoor je kunt zien dat iemand het met zijn of haar handen gemaakt geeft. Het geeft een aquarel nog meer karakter. 

 

Ik had na een grote opruiming een enorme stapel aquarellen die ik niet meer wilde bewaren (ik bewaar nog steeds veel van mijn oude werk, maar een kast zit op een gegeven moment gewoon vol. Die enorme stapel wilde ik graag recyclen, ik had bedacht dat ik van dit oude papier wellicht nieuw papier kon maken. Ik zal alvast weggeven dat dat niet kan, maar het was een leuk proces. 

Ik heb een schepraam gekocht, want hoewel ik een beetje DIY niet schuw, er zijn voor mij ook grenzen aan wat ik zelf maak. 

Verder heb je nodig: een grote bak waar water in kan, een spons, een aantal doekjes, een zware keukenroller en een blender of staafmixer. Ik ga je niet precies vertellen hoe je het moet doen, dan doet deze persoon veel beter, of anders deze

 

Ik begon enthousiast door de stukjes papier waar geen verf op zat in stukjes te scheuren. Vervolgens deed ik deze met water in de blender om ze te vermalen tot pulp. Het meeste van mijn papier is Arches 300 grams aquarelpapier en mijn blender had het er moeilijk mee. Na 3 rondjes ging deze kapot. Mijn eerste tip is dan ook, gebruik geen aquarelpapier als je papier gaat scheppen, van aquarelpapier kun je niet makkelijk pulp maken. 

 

Vervolgens heb ik mijn staafmixer erbij gepakt, maar er bleven grote stukken in mijn pulp. Ik besloot het er maar mee te doen en ging aan de slag met scheppen. 

Het scheppen ging prima, maar ik had wel last van de grote stukken in mijn papier. Ik heb mijn papier laten drogen door het tegen het raam te plakken. Mijn eerste papieren waren heel dik, eenmaal opgedroogd leek dit wel karton. De laatste twee papieren waren veel dunner en bij het rollen ging dit ook bijna kapot. De middelste papieren zijn het mooist geworden. 

 

Ik kan mijn zelf geschepte papier gebruiken als aquarelpapier, maar het heeft niet dezelfde kwaliteit als aquarelpapier dat je koopt. Dit komt omdat aquarelpapier afgemaakt wordt met een lijmlaag, waardoor verf langer nat blijft en de kleuren mooi in elkaar overlopen. Ik heb dit niet gebruikt en ik heb ook niet de ambitie om zoveel te experimenteren om wel zelf goed aquarelpapier te maken. Je kunt handgeschept aquarelpapier bijvoorbeeld hier kopen. 

 

Mocht je nou met papierscheppen aan de slag willen gaan, want het is serieus heel leuk om te doen, dan raad ik je aan om kranten te gebruiken. Bij deze winkel kun je nog andere grondstoffen aanschaffen om te gebruiken. Je kunt natuurlijk ook papier met gedroogde bloemen en zaadjes maken. Leuk toch! Ik ga er zeker nog eens mee aan de slag. 

 

Wil jij aan de slag met aquarel? Lees dan ook eens deze blogpost over mijn tips voor het schilderen van dieren of over de kleuren in mijn palet. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0