· 

Dr. Ph. Martin's radiant watercolour review

Sinds lange tijd heb ik eindelijk weer een blog voor je! Het is even geleden dat ik nieuwe materialen heb gekocht en dit keer ging ik -voor mijn doen- ook meteen all out. Ik was al een tijdje aan het eyeballen op de radiant watercolor van Dr. Ph. Martin. Ik heb nog even getwijfeld over de hydrus versie, want die is een stuk goedkoper. Ik heb dan ook uitgebreid reviews gelezen op internet en elke keer kwam daar toch de radiant variant naar voren, omdat de kleuren zo helder zijn. 

Maar, wat is het eigenlijk?

Goede vraagt! de radiant watercolours is vloeibare waterverf. Ik had deze al een tijdje op mijn wishlist staan, omdat de verf volledig vegan is. Ik eet zelf niet vegan, maar ik vind het niet nodig om dierlijke producten te kopen als er een alternatief is, zie ook dit artikel. Ook is de verf non-toxic. Vind ik ook een fijn idee. Aquarelverf lijkt heel onschuldig, maar er kunnen echt giftige stoffen inzitten waarvan ik me afvraag of het ok is om die door de gootsteen te gieten als ik mijn verfwater weggooi. De verf is niet gemaakt van pigment, maar van dye (kleurstof?). Dye bestaat uit organische kleine moleculen in waterige of alcoholische oplossing. Tot zover de scheikundige uitleg, want daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Waarschijnlijk ben je wel bekend met ecoline, daar lijkt het erg op. (Ecoline is ook een dye en ook vegan.)

Ik zie de radiant watercolour regelmatig voorbij komen bij let's make art. Een youtube kanaal met fantastische tutorials. (Zij hebben inmiddels een eigen lijn verf waar ze mee werken) en ik zag het in het boek van Nikki Strange. Inmiddels heb ik ze in huis, ik ging voor set B, omdat daar de meeste kleuren in zitten waar ik veel mee werk. Een set is voordelig per potje, maar je moet wel oppassen dat er geen kleuren inzitten waar je niet mee werkt, dat zou zonde zijn. De potjes zijn ook los verkrijgbaar, dan kosten ze €9,25 per stuk. Een set van 14 potjes kost €114,95. Dit komt neer op €8,20 per potje. Voor zover ik weet kun je deze verf in Nederland alleen bij Splendith kopen. 

Op de foto zie je al dat je de verf met een pipetje (deze zit in de dop) op een palet kunt doen. Ik gebruik daarvoor een schaal, zodat ik de kleuren lekker met elkaar kan mengen, maar ook kan mengen met water. Je kunt er precies zo mee schilderen als met aquarelverf, maar de kleuren zijn. echt. heel. helder. Perfect voor bloemen natuurlijk, maar ik heb er dus ook een lama mee geschilderd. Ik zie aan mijn eigen werk dat de penseelstreken nog beter te zien zijn en dat vind ik bij anderen juist altijd zo mooi bij aquarel. Op de plekken waar de kleuren elkaar raken zijn de nat-in-nat overloopjes net iets mooier en de verf blijft nèt iets beter op z'n plek. De verf droogt ook sneller, dat werkt toch weer even anders. 

 

Het verschil is niet groot en ik was ook gewoon gelukkig gebleven als ik deze verf niet had gekocht, en toch ben ik er heel blij mee. Ik acht de kans aanwezig dat ik mijn set nog wel ga aanvullen met andere kleuren. Je moet alleen wel even oppassen: de verf is niet lichtvast en daardoor niet geschikt om iets mee te maken dat nog jaren en jaren aan de muur moet hangen. 

 

 

Meteen aan de slag met aquarel? Check dan de tutorials op youtube of de gratis online beginnerscurus

Reactie schrijven

Commentaren: 0